Gjesteforelesning på Rælingen vgs

Markedsføringselevene på Vg2 lærer om salg av en av Norges kuleste salgstrenere for profesjonsutvikling av selgere - Gjesteforeleser Ole-Arvid Liodden.

Uken med tema «Salg og Forhandlinger i bedriftsmarkedet» startet med å lære en engasjerende og utrolig bra salgsmetode utviklet av salgstrener og gjesteforeleser Ole-Arvid Liodden fra firma Expiro AS. Forelesningen endte med engasjerte elever med mange notater og stor applaus.

Kjendismegleren Fredrik Eklund fra «Million Dollar Listing» 
Ole-Arvid innledet med å nevne personen som 3 år på rad ble beste eiendomsmegler i verdens tøffeste eiendomsmarked i New York, Fredrik Eklund. Og forfatter av boken ‘The Sell’.

Hva er salg? Hva gjør en god selger?
Salg er en prosess der målet er å få en annen til å få lyst til å kjøpe dine produkter, tjenester og ideer, åpner en engasjert Ole-Arvid. En god selger vet noe om menneskers iboende behov for enten 1) Få oss bort fra et problem eller 2) Gjøre noe vi har lyst til (bedre og bedre). Salg er inndelt i en salgsprosess. Den går over tid, handler om en transaksjon (bytte av eierskap), en serie aktiviteter med et eller annet mål til slutt. Etterpå er det en leveranseprosess. Men alt starter med å sette seg et MÅL.

Salgsprosessen – de suksessrike stegene
Elevene fikk eksklusiv innsikt i å kommunisere med potensielle kunder for å finne deres ønsker og behov, men også en bevisstgjøring av hva produkter og tjenester kan gi kunder av gevinster. Engasjert og med kunnskap presenterte han de viktigste stegene i en salgsprosessene i bedriftsvaremarkedet. Disse stegene står ikke i en lærebok. Han deler derimot sjenerøst av sine metoder og teknikker i foredrag og workshops på ulike arenaer for personer som ønsker å doble salgene sine. Det er første gangen han besøker en videregående skole og har gjesteforelesning i dette. Dette var et engasjerende, lærerikt og nyttig foredrag, sa flere av elevene. 

– Det var spennende og motiverende å være på videregående igjen, og treffe 17 åringer som flesteparten ikke har vært ute i selgeryrket ennå, sier han.

Kommunikasjon, markedsføring og ledelse i teori og praksis
Faglærer Mona-Kristin Skogstad sier de er en fin gjeng med ungdommer i år.

– De fleste av elevene har klare ambisjoner om hva de vil studere og jobbe med i framtiden. Mange vil studere kommunikasjon, økonomi, markedsføring og ledelse videre etter videregående skole. Jobbambisjoner som spenner fra det å drive eget selskap, bli markedssjef, siviløkonom, psykolog, bli eiendomsmegler eller salgssjef, forteller Skogstad.

Skogstad sier hun er glad for at ledere i bedrifter besøker elevene og gir elevene denne type virkelighetsnære og velfungerende metoder. Formålet med faget er å «stimulere læringsviljen gjennom en nær tilknytning til næringslivet, og motivere til videreutdannelse, entreprenørskap, arbeid og livslang læring.»