Faglig påfyll i salgsklassene

90 elever i salgsklassene på RVS fikk salgsfaglig påfyll av Kay Ellingsen fra Nordic Business Academy 5.mai i skolens auditorium. Han har bakgrunn i kurs i salg og ledelse for bedriftskunder, og nådde nå ut til unge elever.

- Det er stor etterspørsel etter dyktige selgere, og salgsorganisasjonene har høy turnover av selgere.

Det sa daglig leder Kay Ellingsen fra Nordic Business Academy til elever og lærere fra salgsklassene på RVS.

Samtidig er det slik at kun 7 % av selgerne står for 80 % av omsetningen.

Ellingsen fortalte videre hva som kjennetegner disse dyktige selgerne. Og dermed hva elevene kan lære å få til selv og ha noe å strekke seg etter.

Temaene var mersalg, service, imøtekomme kundens behov og forventninger. I tillegg snakket han om god kommunikasjon, lysten til å selge og å gi det lille ekstra i møte med kunden – hver gang. Det blir det mersalg av.

- En kunde er ikke en god kunde før han har handlet av deg tre og fire ganger, sa Kay.

Han fremhevet også viktigheten av gode faglærere i salg og service. På RVS finner du faglærere med lang erfaring fra både næringsliv og undervisning. De følger også opp elevenes praksisopplæring ute i de lokale bedriftene. Alle bidrar for å gi salgs- og serviceelevene det de må kunne for å bli oppfattet som dyktige. Alt kommer elevene til gode.

Når man opplever noe bra, så er det bra å dele dette. Her er noen reaksjoner fra deltakere etter foredraget.

- Mye av det som ble tatt opp av Kay på RVS kom igjen på personalmøte i praksisbedriften jeg jobber, sier Fabian i service og samferdsel vg1.

- Likte at Kay var engasjert i det han holdt på med. Han var godt forberedt og hadde svar på alt, sier Michelle Lie, sier Michelle i service og samferdsel vg1.

- Han var veldig dyktig i det han sa. Utmerket presentasjon og det fungerte veldig bra, sier Salman i vg2 salg, service og sikkerhet.

- Foredraget var bra. Fikk vite mer om mersalg og service, sier Henrik i vg2 salg, service og sikkerhet.